Hos Teknisk Landsforbund bidrager ACT! med nye metoder og kompetencer på uddannelsen af tillidsrepræsentanter.
Hvordan tackler man som tillidsrepræsentant en kollega med et alkoholproblem, når man både skal have dialog med sin kollega og sørge for, at kontakten til ledelsen ikke går skævt? Det kræver gode kommunikationsevner og en viden om, hvordan man håndterer ’svære samtaler'.
I marts 2011 udsendte Landsorganisationen i Danmark (LO) en omfattende undersøgelse af tillidsrepræsentantens rolle og vilkår. Heri fremgår det, at tillidsrepræsentanten har sværest ved at levere den ønskede hjælp i forbindelse med ’svære samtaler’ om vold i hjemmet, stress, alkoholmisbrug, mobning og chikane på arbejdspladsen.
Oftere og oftere bliver tillidsrepræsentanten kontaktet af sine kolleger i forbindelse med personlige problemer, og må optræde som både konfliktløser, diplomat og problemløser.
På uddannelsen af tillidsrepræsentanter hos Teknisk Landsforbund bidrager ACT! med forumspil. Udfordrende situationer fra de deltagende tillidsrepræsentanters dagligdag bliver opført som skuespil og spillet igennem igen og igen af kursusdeltagerne. Alle får mulighed for at træne svære situationer, og alle får mulighed for at komme med løsningsforslag.
Morten Lindhardt, tillidsrepræsentant på Hamworthy i Svanehøj udtaler om et kursusforløb med ACT!:
”Det var interessant at se, hvordan andre ville tackle situationen.
Det var interessant at få nye perspektiver på sagen og blive ’tvunget’ til at reflektere over mine egne metoder.
Det virker meget troværdigt og autentisk, når man står overfor hinanden. Man ser folks kropssprog og lever sig ind i det.
Det er meget brugbart og nemt at overføre til min egen hverdag”.
Læs mere om ACT!s arbejde med den svære samtale og kommunikationstræning.
Læs også Julie Bilgraus artikel, "En lus mellem to negle", om samarbejdet mellem ACT! og Teknisk Landsforbund i uddannelsen af tillidsrepræsentanter.