Varmemesteren i den varme stol

29. januar 2013

 

En ejendomsfunktionær møder en ensom beboer, som gerne vil have en sludder.

Det er hyggeligt, men ejendomsfunktionæren har mange opgaver at nå og beboeren bliver ved med at snakke.
Til sidst bliver ejendomsfunktionæren nødt til at afbryde samtalen. Beboeren føler sig afvist og ejendomsfunktionæren får på puklen af sine kolleger for at 'pjække' fra arbejdet.

 

Denne situation kan mange boligforeninger og -selskaber nikke genkendende til. Der kan være mange gråzoner i relation til social ansvarlighed, små-gaver fra leverandører eller beboere samt kommunikation og service administration og beboere imellem.

En udviklingsproces med ACT! kan danne en tryg ramme til diskusion af mange forskellige dilemmaer:

  • Hvad skal forholdet mellem praktiske opgaver og service til beboerne være?
  • Hvordan er forholdet mellem kollegerne mht. socialt ansvar over for beboerne, og er vi enige?
  • Hvordan tager vi imod og fordeler frynsegoder og smågaver - eller accepterer vi det slet ikke? Hvad så, hvis de ansatte hjælper beboerne i deres fritid?

 

Konkret arbejde med dilemmaerne

ACT! har arbejdet med boligadministrationsselskabet BO-VEST, hvor ledere og ansatte fik lejlighed til at diskutere daglige dilemmaer på baggrund af illustrationsspil fra ACT!s skuespillere.

"Skuespillerne var rigtig gode. Det var en perfekt afveksling at arbejde med disse illustrationsspil på sådan en dag - det gav fin variation.
At arbejde interaktivt på denne måde var især velegnet til vores ansatte, da de er vant til at have en aktiv dagligdag," udtaler kunden.

Læs mere om forløbet her.