Overførelse af ny viden sker ikke af sig selv

5. juli 2011

 

Vi efteruddanner os som aldrig før. Men både virksomheder og ansatte risikerer at spilde tid og ressourcer, hvis der ikke er mere fokus på læring i praksis. Ifølge ledelseskonsulent Poula Helth skal nye kompetencer ikke kun ses på eksamensbeviset, men først og fremmest i praksis, hvor der er brug for dem.

 

Fra skolebænk til arbejdsplads

Der er stor efterspørgsel på nye kompetencer.
Vækst, læring, kompetenceudvikling og innovation står højt på dagsordenen i mange virksomheder. Alligevel viser undersøgelser, at det kun er cirka 10 procent af alle kompetenceudviklingskurser, der fører til brugbare resultater
(kilde: Stine Vrang Elias og Henrik Holt Larsen: ”Guide til effektiv læring”).

”Arbejdspladser bør i højere grad interessere sig for, hvordan teoretisk viden kan omsættes til kompetencer i praksis. Ellers kan indsatsen med efteruddannelse i værste fald være spildt, i hvert fald set med arbejdspladsens øjne”,

udtaler ledelseskonsulent Poula Helth (kilde: Ledelse og læring i praksis, 2011).

ACT! snakker ikke bare om det - vi gør det!

Princippet ’fra tanke til handling’ er grundlaget i ACT!s arbejde med organisationsudvikling, forandringsprocesser, lederudvikling og medarbejderudvikling.
Med interaktive metoder fra teatret sikrer vi involvering, refleksion og vidensdeling hos deltagerne. Deltagerne engagerer sig aktivt i læringsprocessen og når selv frem til løsninger, der er direkte brugbare i deltagernes dagligdag.

ACT! har fokus på læringsprocessen. Det handler om at få deltagerne til at reflektere over, hvad de har lært, og hvordan det lærte kan ændre deres praksis.
En læring, der kan resultere i nye holdninger og adfærd med mulighed for at skabe forandringer i den organisatoriske praksis.

ACT! træner ledere hos Danfoss

ACT! har et løbende samarbejde med Danfoss, der benytter ACT!s skuespillere til lederudvikling og træning af medarbejdersamtaler:

"Når lederne træner overfor skuespillerne fra ACT!, er det et højdepunkt i kurset. Det flytter noget for dem! Vi kommer så tæt på virkeligheden, som vi kan i en træningssituation, samtidig med at det er trygt og sikkert for deltagerne. Det er ligesom en sandkasse, hvor man kan lege og øve sig uden at slå sig, når man falder. Lederne kan øve sig uden at skulle spekulere på, om deres medarbejdere synes, de er helt håbløse”,

udtaler Peter Braun, Senior Leadership Consultant, Group People and Organisations, Danfoss.

 


Læs mere om, hvordan ACT! omsætter teori og ny viden til praksis med rollespil og skaber refleksion og ny adfærd med blandet andet forumteater.
Læs også mere om ACT!s metoder og syn på læring.