Social kapital er den egenskab, der sikrer, at ledelse og medarbejdere i fællesskab kan løse virksomhedens kerneopgaver.
Høj social kapital forudsætter, at ledelse og medarbejdere kan samarbejde, og at samarbejdet er baseret på en høj grad af tillid og retfærdighed.
Fremfor kun at fokusere på individet ligger fokus på relationel koordinering.*
Social kapital – tal om det!
Det er vigtigt, at ledelse og medarbejdere taler om social kapital i virksomheden.
Hvordan definerer virksomheden gode relationer, god kommunikation og ikke mindst tillid, retfærdighed og samarbejde? Hvordan kommer det til udtryk, hvad betyder det for virksomheden og hvordan kan man i fællesskab udvikle det?
Dialogproces om social kapital
Med forumteater om social kapital ser I virksomheden udefra.
ACT! skaber små teaterstykker om social kapital spillet af erhvervsskuespillere.
Hvert spil sætter fokus på nøglebegreberne i social kapital.
Og både gode og knap så gode eksempler på samarbejde på en virksomhed sætter vi i forhold til hinanden.
Medarbejdere og ledere reflekterer over spillene i forhold til deres egen arbejdsplads.
Hvad gør vi allerede rigtigt godt? Hvad vil vi gerne have mere af? Hvad kunne vi gøre bedre? Hvad inspirerer det os til?
Social kapital udfoldes
Vi sætter en dialog i gang med mulighed for at fokusere på handlingsplaner for virksomhedens forbedring af social kapital.
Indsatsområderne er forskellige fra virksomhed til virksomhed, fx:
ACT! har arbejdet med social kapital sammen med blandt andet Hillerød Kommune, læs her hvordan.
Kontakt ACT! og hør mere om mulighederne for udvikling af social kapital med interaktive processer.
*Læs mere om relationel koordinering hos videnscentret Relational Coordination Research Collaborative, Brandeis University USA, som er ledet af Jody Hoffer Gittell.
Læs evt. også Hvidbogen om social kapital fra Nationalt Forskningscenter for Arbejdsmiljø